OKRES KOMÁRNO. "Všetko bolo márne, no už stačilo! Presmerujte tranzitnú kamionovú dopravu na cesty, ktoré to zvládnu," vyhlásil po tohtotýždňovej tragickej nehode primátor Kolárova Béla Halász. Zomreli pri nej štyria ľudia a deväť sa zranilo.
Po otvorení nového Monoštorského mosta v Komárne v roku 2020 je región zaplavený kamiónmi zo zahraničia smerujúcimi hlavne na sever krajiny, resp. do Poľska. Veľa z nich smeruje po výjazde z mosta na Kolárovo, ďalšie volia cestu cez Hurbanovo na Nové Zámky. Prechádzajú tam centrami miest.
Výsledkom sú dopravné zápchy, zničené cesty a nehody, vrátane smrteľných.
Aj pred štyrmi rokmi zomreli štyria
- September 2021. Na ceste medzi obcami Neded (okres Šaľa) a Dedinou Mládeže (okres Komárno) sa pri Zemnom (okres Nové Zámky) zrazili tri osobné autá a kamión. O život prišli štyria mladí Kolárovčania, ich auto zadlávil poľský kamión.
- Nehodu spôsobil vodič kamióna. Prešiel do protismeru, zachytil jedno auto a narazil do ďalších dvoch. Po zrážke sa kamión prevrátil na bok.
- Prešli necelé štyri roky a k podobnej tragédii došlo znova, opäť pri Kolárove. Na ceste medzi Kolárovom a obcou Kameničná sa v utorok 3. júna zrazil mikrobus s dodávkou a následne do nich narazilo nákladné auto s prívesom. Bilancia - štyria mŕtvi a deväť ranených. V mikrobuse sa viezli robotníci smerujúci do práce v Kolárove, muž a dve ženy neprežili. Zomrel aj jeden z vodičov.
Na 10. júna zvolal Halász do Kolárova starostov obcí v okrese, aby si dohodli spoločný postup. Vytvoriť pritom chcú spoločenský i politický tlak na riešenie problému.
Ministerstvo dopravy odkazuje, že "vníma problematiku tranzitnej nákladnej dopravy v Nitrianskom kraji ako legitímnu a dôležitú tému, ktorá si vyžaduje koordinovaný prístup."
Aktuálne podľa hovorkyne Petry Poláčikovej analyzuje ako znížiť vplyv tejto dopravy na cestách nižších tried.
"Zároveň spolu so samosprávami a príslušnými rezortmi preverujeme možnosti regulácie tranzitu."
Riešenie vidí v mýte, župa i ministerstvo nie
Primátor Kolárova vidí možné riešenie vo zvýšení poplatku pre kamionistov za využívanie ciest 2. a 3. triedy.
Tie sú v kompetencii župy a sú spoplatnené nulovou mýtnou sadzbou.
"Kamionisti by tam mali platiť viac než na cestách 1. triedy. Potom by zvolili trasu, ktorou by mali ísť aj za normálnych okolností, pretože naše cesty 2. a 3. triedy nie sú navrhnuté pre kamióny. Dnes tadiaľto jazdia kamióny z Turecka, Poľska a iných krajín a oni vedia, že cestou po našich cestách ušetria," navrhuje Halász.
V článku sa dočítate aj:
- Ako sa k návrhu spoplatnenia ciest 2. a 3. triedy pre nákladnú dopravu stavia ministerstvo a župa,
- aké riešenie navrhuje primátor Komárna a ako sa k tomu vyjadrilo ministerstvo,
- aké čiastočné riešenie dopravného problému navrhuje župa,
- ako je na tom výstavba obchvatu Komárna a rýchlostnej cesty R7 na úsekoch Dolný Bar - Nové Zámky a Nové Zámky - Čaka,
- ako hodnotí ministerstvo možnosť rýchlostnej cesty medzi Komárnom s Nitrou.
Podľa primátora Komárna Bélu Keszega to nie je najšťastnejší nápad. "Môže to skomplikovať život našim domácim podnikateľom, ktorým by sme tak vytvorili nepriaznivé podmienky. Môžeme tak stratiť ďalšie investície v regióne," myslí si Keszegh.