PALÁRIKOVO. "Paradoxne, nestojí toľko ako ako značky BMW či BSA. Viac-menej sa to pohybuje na úrovni do pol milióna českých korún, viac nie," povedal Čech Ondřej Kužel na margo motorky značky Ner-A-Car z roku 1925.

Do Palárikova pri Nových Zámkoch s ňou dorazil z takmer päťsto kilometrov vzdialeného Řevničova, malej obce zhruba 50 kilometrov od Prahy.
Aj on sa cez víkend zúčastnil stretnutia veteránov - motocyklov vyrobených pred rokom 1945. Po cestách Nitrianskeho kraja sa tak v sobotu 31. mája preháňali skutočne historické kúsky, niektoré mali už vyše sto rokov.

Dokopy 25 motocyklov zo Slovenska, Česka a Rakúska bolo najprv vystavených na obdiv pri miestnom kaštieli, no ešte doobeda sa ich majitelia vybrali na okružnú, zhruba 90 kilometrov dlhú retrojazdu.
Prejazdili ju na strojoch značiek ako Ariel, BSA, Indian, Ner-A-Car, Norton, Matchless, Velocette, Praga, D-Rad, BMW, Quadrant, Velocette, Ardie, Gillet Herstall, Nimbus, Zundapp, Sun Beam či Premier.
Na úplne najstaršom z motocyklov - anglickom BSA 770 (BSA je skratka výrobcu Birmingham Small Arms Company) z roku 1923 dorazil Ján Bemčo z Vranova nad Topľou.
"Je to dvojvalec a má ešte špalíkové brzdy. Konštrukčne veľmi zaujímavým kúskom je aj motorka značky Ner-A-Car. Je dizajnovaná úplne inak, než väčšina klasických motoriek," naznačil Patrik Sucháň zo združenia Priatelia historických vozidiel v Palárikove, ktoré akciu organizuje spolu s obcou.
Čecha Ondřeja Kužela k veteránom priviedla rodina, hlavne otec, ktorý sa začal českým motorkám venovať pred dvadsiatimi rokmi. Aj on sa zúčastnil retrojazdy, zvolil pritom britskú značku Norton.
Trasa:
Palárikovo, Šurany, Úľany nad Žitavou, Hul, Vlkas, Veľká Máňa, Žitavce, Vráble, Tehla, Beša, Horný Pial, Dolný Pial, Bardoňovo, Pozba, Úľany nad Žitavou, Šurany, Palárikovo.
"Otec sa motorkám venuje nielen ako koníčku ale aj v rámci práce. Postupne sme záber rozširovali aj na iné značky zo zahraničia, dosť ich je z Anglicka," povedal.
Potvrdil, že jeho Ner-A-Car je špeciálny stroj.