PALÁRIKOVO. Po cestách Nitrianskeho kraja sa už onedlho budú preháňať skutočné historické kúsky.
Dokopy 26 motocyklov zo Slovenska, Česka a Rakúska vyrobených pred rokom 1945 sa v sobotu 31. mája o deviatej ráno stretne v Palárikove. Pri miestnom kaštieli pobudnú vystavené do 10:15.
"Potom sa účastníci vyberú na zhruba 90 kilometrov dlhú jazdu, ktorá smeruje cez Vráble do kaštieľa v Bardoňove," opísal Patrik Sucháň zo združenia Priatelia historických vozidiel v Palárikove, ktoré akciu organizuje spolu s obcou.

V Bardoňove budú motocykle vystavené približne od 12:00 do 13:30.
Účastníci prejazdia zhruba 90 kilometrov dlhú trasu na strojoch značiek ako Ariel, BSA, Indian, Ner-A-Car, Norton, Matchless, NSU, Velocette, Praga, D-Rad, BMW, Quadrant, Velocette, Ardie, Gillet Herstall, Nimbus, Zundapp, Sun Beam či Premier.
Fotogaléria: Zraz veteránov v Palárikove v roku 2024:
Na úplne najstaršom z motocyklov - anglickom BSA 770 (BSA je skratka výrobcu Birmingham Small Arms Company) z roku 1923 príde Ján Bemčo z Vranova nad Topľou.
"Je to dvojvalec a má ešte špalíkové brzdy. V hre aj príchod vojenského modelu od nemeckej značky NSU. Ak sa to nepodarí, príde na značke Ariel. Konštrukčne veľmi zaujímavým kúskom bude motorka značky Ner-A-Car. Je dizajnovaná úplne inak, než väčšina klasických motoriek. Možné je, že príde aj štvorvalec značky Indian. Ak by sme sa na to pozerali len z finančného hľadiska, toto bude zrejme najdrahší stroj," naznačil Sucháň.
Veľmi zaujímavý stroj podľa Sucháňa bude motorka českej značky Premier vyrobená v roku 1932. Ak všetko pôjde dobre, dorazí s ňou Čech Ivo Šarlingr z Pavlíkova neďaleko okresného Rakovníka.
Trasa:
Palárikovo, Šurany, Úľany nad Žitavou, Hul, Vlkas, Veľká Máňa, Žitavce, Vráble, Tehla, Beša, Horný Pial, Dolný Pial, Bardoňovo, Pozba, Úľany nad Žitavou, Šurany, Palárikovo.
Do Palárikova príde po prvý raz. "Vlastní motorky 34 značiek, dokopy má až 130 kusov. Túto, už zaniknutú, značku Premier sme tu ešte nemali," povedal organizátor.
Popri Premieri bude v Palárikove pútať pozornosť aj československý stroj Praga od bývalej rovnomennej automobilky, ktorá vyrábala aj motorky.
Čo je veterán
Aby sa vozidlo, či už ide o motorku alebo auto, mohlo hrdiť označením veterán, musí spĺňať niekoľko podmienok. Jednou z nich je vek nad 30 rokov.
Dôležité sú však aj výnimočnosť konštrukcie, karoséria či imidž značky. Okrem toho musí byť v technicky dobrom a historicky správnom stave.
"Veľmi zaváži aj pôvodný stav motorky, resp. vozidla. Najviac sa cení, ak má pôvodnú farbu či diely," hovorí Patrik Sucháň.

V zásade platí, že vozidlá, ktoré vyrobili dávnejšie a v limitovaných sériách, sú často cennejšie.
"V posledných rokov vznikla aj kategória tzv. ´young-timerov´. Pribudlo totiž veľmi veľa mladých áut, ktoré sa stretávajú na podobných zrazoch. Tak je veková hranica vozidla 20 až 25 rokov," vysvetľuje.
Aj preto sa rozhodol organizovať stretávky vozidiel vyrobených výlučne pred rokom 1945.
"Dnes sú podobné akcie už v pomaly každej dedine a meste. Ja som skôr za menší počet účastníkov s kvalitnými strojmi, aké sa len tak hocikde neobjavia," dodáva.
Kritériá hodnotenia vozidiel stanovila Medzinárodná organizácia historických vozidiel (F.I.V.A.). Na Slovensku ju reprezentuje Združenie zberateľov historických vozidiel SR. To združuje 80 slovenských klubov.


