NOVÉ ZÁMKY. Novozámčanov bývajúcich v lokalite Za tromi mostami by už nemali obťažovať muchy tak, ako to zažívali v nedávnej minulosti.
Najhoršie to podľa nich bolo počas leta. Minulý júl tam na ulici Vinohrady eseročka CEBZ (spoločný podnik firiem SPP a Branter) spustila novú optickú linku na triedenie zmesového komunálneho odpadu za 15 miliónov eur. Ide o prvú takúto automatizovanú linku na Slovensku.
"Ľudia sa sťažovali, že odkedy tam funguje triedička odpadu, je tam enormne veľa múch. Niektoré gastroprevádzky mali aj problém s úradom verejného zdravotníctva. Minulé leto bolo enormné množstvo múch aj v centrálnej časti mesta, kde bývam," načrtla problém mestská poslankyňa Eva Polerecká.
Rozlíši druhy odpadu
Gro linky na triedenie je 40 ton vážiace a 16 metrov dlhé sito. Dopĺňa ho sedem optických triedičov, magnetický separátor, separátor neželezných kovov, dvojitý balistický separátor či manuálna kabína na dotrieďovanie plastov.
Za hodinu dokáže vytriediť vyše tridsať ton zmesového komunálneho odpadu.
V automatickom režime dosahuje podľa investora presnosť 90 percent.
"Ak odberateľ vyžaduje stopercentnú čistotu, nastupuje ručné dotrieďovanie," upresnil Pajerchin.
Podľa poslanca Jaroslava Valenta za to mohla príprava na efektívne spustenie triediacej linky.
Muchy lákali najmä plastové PET fľaše.
"Museli sme pripraviť materiál na odskúšanie linky, aby sa dala nastaviť na separáciu všetkých ôsmich plastových materiálov. Bolo na to treba viac materiálu, ktorý sa vtedy nahromadil kvôli oneskoreniu dodávateľa. Je možné, že za viac múch mohlo aj oteplenie, ktoré prišlo," argumentoval Valent, ktorý je zároveň konateľom Brantneru Nové Zámky.
Firma preto začala lokalitu postrekovať. "Okolitým prevádzkam sme zabezpečili aj elektrické prístroje na lákanie a likvidáciu múch," dodal Valent.

Tento rok, resp. v budúcnosti by podľa neho rovnaký problém nastať nemal, keďže dovezený odpad sa priebežne spracováva.
Investor vyhlásil, že lokalitu pre triediacu linku vyberal tak, aby čo najmenej zasahovala do života Novozámčanov.
"Zvolili sme ju tak, aby dopravným napojením a svojou prevádzkou čo najmenej zaťažovala obytné zóny mesta," uviedol Peter Pajerchin, obchodný riaditeľ Brantneru a konateľ CEBZ.





