KOMÁRNO. "Nedostatky vo výučbe slovenského jazyka sa prejavujú v každodennom živote, od nákupu v potravinách, až po vypĺňanie oficiálnych dokumentov," varuje František Brezo, prezident Aliancie maďarských stredoškolákov na Slovensku.
Maďarskí študenti majú na Slovensku v školách vážny problém. V bežnom živote sa neraz strácajú.
"Naše deti žijúce v maďarských rodinách majú priateľov Maďarov. Na ulici sa rozprávajú po maďarsky. Slovenčinu sa učia len v škole. Nemôžeme od nich očakávať, aby sa slovenský jazyk učili ako materinský. Metodika výučby je zlá, treba ju zmeniť," potvrdil predseda strany Aliancia Krisztián Forró v aprílovom vydaní relácie Na Telo v TV Markíza.

Forró sa v apríli stretol s ministrom školstva Tomášom Druckerom. Načrtli možnú spoluprácu, vrátane výučby slovenského jazyka na školách s vyučovacím jazykom maďarským a taktiež fungovania vysokého školstva v maďarskom jazyku. Docieliť tak chcú, aby mladí ostávali po strednej škole na Slovensku a nedali prednosť ďalšiemu štúdiu v zahraničí.
"Je dôležité, aby sa žiaci učili v materinskom jazyku. Vyučovanie slovenského jazyka a otázka učebníc na školách s vyučovacím jazykom maďarským sú dôležité," uviedla Évi Pálinkás, tlačová tajomníčka Aliancie.
Podobné výsledky priniesol prieskum medzi študentmi maďarských stredných škôl na Slovensku. Týkal sa výučby a znalosti slovenského jazyka. Respondenti ohodnotili kvalitu slovenského školstva 5,3 bodmi z desiatich možných.

Viac ako 60 percent opýtaných považuje štúdium na maďarskej škole za nevýhodu, pretože výučba slovenčiny je podľa nich nedostatočná.
Až 70 percent z nich už zažilo problémy so slovenčinou v školskom ale aj v bežnom živote.
"Podľa nás je to výsledok desaťročí zlej výučby, uprednostňujúcej memorizáciu archaických textov a biografií básnikov namiesto rozvoja komunikačných a písacích zručností," načrtol pre MY Noviny Brezo príčiny problémov.

Reforma má upraviť výučby jazyka menšín
Téma je súčasťou kurikulárnej reformy, zaoberá sa ňou aj jedna z projektových skupín ministerstva.
"Ministerstvo je pripravené zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre všetky deti, bez ohľadu na to, či pochádzajú z väčšinového alebo z menšinového prostredia. Pri posilňovaní kvality vzdelávania v národnostných školách pravidelne monitoruje, analyzuje a hodnotí vzdelávanie v jazykoch národnostných menšín," uviedol rezort na otázku akým spôsobom tak chce urobiť.