ŠURANY. Gigafabrika v Šuranoch na výrobu elektrobatérií do automobilov bude mať pre slovenskú ekonomiku pozitívny efekt. Zhodujú sa na tom analytici i zástupcovia slovenského priemyslu.
Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák pre TASR odhadol, že investícia v Šuranoch môže priniesť 1,5 až 4 percentá hrubého domáceho produktu.
Hodnota investície by podľa neho mohla dosiahnuť výšku asi dve miliardy eur v prvej fáze, s potenciálom nárastu až na päť miliárd eur.
Lídri vo výrobe áut
Automotive je jedným z najdôležitejších sektorov slovenskej ekonomiky. Na domácej pôde sa dnes vyrobí ročne milión kusov áut, z toho ostáva 1 až 1,5 percenta na domácom trhu.
V prepočte to znamená pozíciu lídra vo výrobe automobilov na počet obyvateľov. V roku 2022 to bolo 184 áut na tisíc obyvateľov.
Zo všetkých vyrobených áut je asi 100-tisíc plne elektrických. Zahŕňa to trinásť elektrických a plug-in hybrid elektrických modelov.
Prechod k elektromobilite dokazuje aj výstavba novej fabriky Volvo, ktorá bude vyrábať len elektromobily.
Do regiónu má okrem iného priniesť aj zhruba 1500 pracovných miest.
Analytik: Argument o ornej pôde neobstojí
Odporcovia investícií sa často odvolávajú na to, že sa fabrika má postaviť na ornej pôde.
Aj v tomto prípade sa, hlavne v diskusiách na sociálnych sieťach, opakujú ich argumenty - výroba elektrobatérií zničí životné prostredie, zaberie ornú a úrodnú pôdu.
Radovan Ďurana, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS, vysvetľuje, že tento argument je zavádzajúci a do istej miery lživý.
"Za prvé, ornica sa v takýchto prípadoch odoberá, aby bola produktívne využitá inde. Za druhé, od roku 2005 poklesla výmera ornej pôdy len o 1,7 percenta. Žiadne dramatické zastavanie nenastalo," tvrdí.

Pripomína, že Slovensko nemá problém s nedostatkom ornej pôdy, ale s jej neefektívnym využívaním: "Nekonečné lány rôznych druhov monokultúrnych plodín nie sú vizitkou zodpovedného vzťahu k ornej pôde."
V článku sa dočítate aj:
- Prečo je podľa analytikov argument o zničení ornej pôdy zavádzajúci,
- ako sa k investícii v Šuranoch vyjadril Zväz automobilového priemyslu, agentúra SARIO a Inštitút ekonomických a spoločenských analýz INESS,
- ako sa postupuje v ornou pôdou v prípade výstavby,
- aké výhody má priniesť výstavba baterkárne v Šuranoch,
- aké skúsenosti so zapojením lokálnych firiem majú pri výstavbe fabriky Volvo.
Podobný názor zastáva aj Simona Čerešníková zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu SARIO.
"Okrem toho, že je táto pôda často nevyužívaná, je potrebné brať do úvahy komplexný prínos investície. Hovoríme o zvýšení konkurencieschopnosti krajiny, zvýšení atraktivity regiónu, tvorbe nových pracovných miest, rozvoji regiónu,"
Pripomína, že investorom čoraz viac záleží na udržateľnosti: "Je pomaly pravidlom, že projekty súvisiace s elektromobilitou ale aj inými zelenými technológiami výrazne dbajú na ochranu životného prostredia. Aj preto cielia napríklad na využívanie len zelených zdrojov energie."

Slovensko má podľa nej v tomto smere výhodu, keďže disponuje jedným z najzelenších energetických mixov v Európe, v rámci V4 dokonca najzelenším.
Ornicu premiestnia
V Šuranoch minulý týždeň schválili zmenu územného plánu kvôli výstavbe priemyselného parku. Postaviť ho chce štát a práve v ňom má budúci rok vyrásť baterkáreň.
Mestský poslanec Radoslav Šťuha prejavil obavu z výstavby na ornej pôde s tým, že na území žije zver a vtáctvo.
Ornicu treba podľa zákona premiestniť a určiť účel jej ďalšieho využitia.
"Bežne sa zvykne po konzultácii s okresným úradom a poľnohospodármi presunúť na menej úrodnejšie miesto. Istý objem ostane aj na území investície, kvôli spätným úpravám," vysvetlil zástupca štátne firmy MH Invest, ktorá plánuje stavať priemyselný park.
Investícia v Šuranoch zároveň podlieha štúdii vplyvov na životné prostredie EIA.
"Až 75 percent vyprodukovanej energie pochádza z nízko-karbónových zdrojov. To bol aj jeden z veľmi dôležitých atribútov pre rozhodovanie automobilky Volvo," dodáva Čerešníková.
Prispeje k ekonomickému rastu
Dopad na slovenskú ekonomiku bude závisieť nielen od počtu zamestnaných ľudí, od vytvoreného zisku, ale aj od množstva zapojených subdodávateľov.
"Vzhľadom na skutočnosť, že baterky sa budú na Slovensku skôr skladať, ako vyrábať, z dovezených surovín, pridaná hodnota bude nižšia," pripomína Radovan Ďurana, analytik INESS.
Dodáva, že z pridanej hodnoty bude treba ešte odrátať náklady na stimuly, ktoré vláda prisľúbila, ale ešte nezverejnila.
"To ale neznamená, že neprispeje k ekonomickému rastu."
Pozitívom bude, že firma bude musieť vytvoriť dostatočne atraktívne odmenené pracovné miesta, aby získala zamestnancov: "Tí tam pôjdu v očakávaní vyššieho príjmu, či nižších nákladov na dochádzanie. To zvýši blahobyt týchto ľudí."
Zvýšenie konkurencie vo výrobe, o producentov je veľká bitka
V Šuranoch má podľa investora vzniknúť jedna z najmodernejších tovární tohto druhu. Napriek tomu si analytik INESS nemyslí, že Slovensko sa vďaka tomu môže stať lídrom.

"O producentov batérií prebieha momentálne v Európe veľká bitka, pravdepodobnosť, že by sa Slovensko stalo lídrom, je veľmi malá," uvažuje Ďurana.
Príchod výrobcu akumulátorov pre elektromobily hodnotí pozitívne aj Pavol Prepiak, výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR.
Zapojenie lokálnych firiem
Pre firmy je dôležité lokalizovať svoje dodávateľské reťazce, resp. mať svojich dodávateľov čo najbližšie.
Pomáha v tom aj SARIO - Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu. Ako príklad uvádza minuloročný sourcing pre VOLVO.
"Len do kategórie týkajúcej sa výroby, služieb v energetike, správe nehnuteľnosti, ľudských zdrojov a IT sa zaregistrovalo viac ako päťsto slovenských firiem. S mnohými už prebehli aj osobné rokovania. Databázy boli naliate do dodávateľskej platformy VOLVO Group. Každá výroba totiž potrebuje dodávateľov z rôznych oblastí priemyslu, či už pri výstavbe a príprave závodu ale aj počas jeho fungovania," konštatuje Simona Čerešníková zo SARIO.
"Bude mať efekt na zvyšovanie konkurencie Slovenska v oblasti výroby elektromobilov," predpovedá Prepiak.
Pritiahnuť môžu ďalšie investície
Ďalším pozitívom má byť zapísanie sa na mapu krajín, v ktorých sa produkujú batérie.
"Jedna investícia môže pritiahnuť ďalšie. Producenti batérií, ktorí budú spokojní s elektrinou z jadra, môžu využiť vychodený chodníček. Proti tomuto je ale súčasné konsolidačné úsilie vlády, ktoré nesystémovým zdanením veľkých producentov skôr odrádza," varuje Radovan Ďurana z INESS.
Nová fabrika by mala byť prínosom najmä pre výrobcov automobilov.
"Samozrejme regionálne takáto investícia vytvorí zaujímavého odberateľa na veľké množstvo tovarov a služieb, od upratovania až po stavebné práce," pripomína Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu.
Priestor pre vzdelávanie pracovníkov
Každá výroba počíta so širokým spektrom pracovných pozícií. Ich pomer určuje aj miera automatizácie výroby a to, či má spoločnosť v lokalite aj vývoj.
Výhodou môže byť aj možná rekvalifikácia pracovníkov pomocou zahraničného know-how.Dominantné sú dnes v tejto oblasti prevažne ázijské firmy.