KOMÁRNO. "Je to veľká škoda. Srbi majú svoju Sávu, Maďari zas Lajtu. Masaryk bol náš unikát, no dlhé roky sa o to nikto nestaral. Podobný osud postihol väčšinu našich lodí z tej doby. Mali sme aj krásne parníky, nezachoval sa ani jeden," opísal osud vojnovej lode Prezident Masaryk Martin Goduš z Múzea dopravy v Bratislave.
Dnes totiž po nej ostali len dva štíty.
Aj prvá Československá republika mala v minulosti svoje vlastné vojnové námorníctvo. Práve Prezident Masaryk bola jeho pýchou a jeho prvou a najväčšou vojnovou loďou.
Vo štvrtok 19. októbra uplynie 93 rokov od jej spustenia na hladinu Dunaja v Komárne.
Pomenovali ju po T. G. Masarykovi. Na vodu sa dostala v roku 1930 pri príležitosti návštevy vtedajšieho prezidenta na Slovensku.
Dôvodom skonštruovania tejto vlajkovej lode bola ochrana južnej hranice. "Vzťahy s Maďarskom vtedy totiž neboli ideálne," povedal Martin Goduš pre MY Naše Novosti.

Stavba 47,5 metra dlhej, šesť metrov širokej hliadkovej lode s ponorom 1,1 metra a výtlakom 214 ton začala v roku 1929 v komárňanských lodeniciach.
Tie počas prvej Československej republiky fungovali v rámci Škodových závodov. Vzorom pri stavbe plavidla boli rakúsko-uhorské hliadkové lode triedy Wels z prvej svetovej vojny.
Poháňali ju dve turbíny rýchlosťou až 31 km/h a 46 členov posádky veliteľa Karla Pavalu malo k dispozícii štyri kanóny s kalibrom 66 mm, štyri guľomety a desať mín.
Po prvom spustení na vodu sa však ukázali konštrukčné chyby lode a musela putovať späť do lodeníc. Do prevádzky sa vrátila v lete 1932.