KOMÁRNO. Dokument v oblasti priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry podľa mimoparlamentných strán Most-Híd, SMK a Spolupatričnosť nereflektuje na potreby ľudí v južných a východných okresoch Slovenska.
Rezort dopravy uviedol, že nevidí dôvod reagovať na vyhlásenia mimoparlamentných strán.
O premrhaných rokoch
"Po zverejnení strategického dokumentu je nad slnko jasné, že diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj južných regiónov, nie sú prioritou tejto vlády. Až na nepatrné výnimky sa nachádzajú až v druhej päťdesiatke jej zoznamu. Ak túto prioritizáciu premeníme na drobné, čakajú nás ďalšie premrhané roky bez rozvoja najmenej rozvinutých okresov," zdôraznil predseda Mosta-Híd László Sólymos.
Obchvat Komárna
Predseda SMK Krisztián Forró skonštatoval, že účinná pomoc slabším regiónom je do značnej miery podmienená práve kvalitou a hustotou cestných, železničných a vodných komunikácií.

"Obchvat Komárna je pritom na 83. mieste, spolu s dôležitými úsekmi R2 a R7. Podľa našich odborníkov je to aj dôsledok aplikovania nesprávnej metodiky pri zostavení priorít. Preto sa zoznam priorít musí zmeniť, obyvatelia dotknutých okresov nie sú občanmi druhej kategórie, o tom chceme rokovať s pánom ministrom," dodal predseda hnutia Spolupatričnosť Szabolcs Mózes.
Priority by sa mali pravidelne aktualizovať
Zoznam priorít je podľa MDV dokument, ktorý vznikol na základe exaktných dát a je analytickým podkladom pre vznik harmonogramu priorít, v ktorom bude k jednotlivým projektom priradený aj finančný a časový rámec realizácie. Dokument tak podľa rezortu nie je nemenný a mal by sa pravidelne aktualizovať.

Z návrhu priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry z dielne MDV, ktorý už schválila aj vláda, vyplýva, že nevyhnutné projekty na realizáciu pre nevyhovujúci stav a prekročenú kapacitu existujúcej cestnej siete predstavujú 4,5 miliardy eur.
Z toho 78 kilometrov (km) sú nové úseky, 1323 km cesty prvej triedy, ktoré je potrebné rekonštruovať, a 20 km predstavuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Sencom a Trnavou.