BRATISLAVA / KOMÁRNO. Päť záujemcov sa prihlásilo do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Komárno. Je medzi nimi aj firma RegioJet, ktorá dopravu na trati prevádzkuje dnes a štátna Železničná spoločnosť Slovensko.
Ministerstvo dopravy nechcelo spresniť, kto sú ďalší účastníci tendra. „Vzhľadom na prebiehajúcu súťaž nie je možné zverejňovať ďalšie podrobnosti,“ informovalo ministerstvo.
Výber nového dopravcu spustilo ministerstvo v októbri, lehota na predkladanie žiadostí sa uzavrela 15. novembra. Podľa ministerstva mal byť víťaz súťaže známy do konca roka.
Na desať rokov
Minulý týždeň však jeho komunikačný odbor Našim novostiam napísal, že stále prebieha kontrola podkladov od záujemcov. „Viacerých sme požiadali o spresnenie dokumentov,“ informovalo ministerstvo.

„V krátkom čase poskytneme všetkým, ktorí splnili podmienky, detailné súťažné podmienky. Na predloženie konkrétnej ponuky budú mať následne 35 dní,“ dodal komunikačný odbor ministerstva dopravy.
Spoločnosti RegioJet skončí zmluva na prevádzkovanie dopravy na trati Bratislava – Komárno v decembri 2020. Nový dopravca bude železnicu obsluhovať nasledujúcich desať rokov.
Zámer vyhlásiť súťaž zverejnilo ministerstvo pred viac ako rokom v Európskom vestníku. Trať je mimoriadne vyťažená a záujem o dopravu na nej v posledných rokoch neustále narastá.
„Liberalizácia sa rozbieha pozitívnym smerom a dopravcovia prejavujú svoj záujem. Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery, aby sme priniesli na železnice vyššiu kvalitu a ľudia budú spokojní,“ skonštatoval minister dopravy Árpád Érsek.
Podľa jeho komunikačného odboru má tender vygenerovať dopravcu, ktorý dokáže na trať prilákať ľudí a priniesť lepšie a výhodnejšie služby, napríklad balíky služieb či zľavy.

Jedna koľaj
Nový dopravca by mal spočiatku zabezpečovať rovnaký dopravný výkon ako v súčasnosti. „Rast výkonov podmieni dopyt cestujúcej verejnosti,“ informoval komunikačný odbor ministerstva.
„Súťažné podklady počítajú s nárastom dopravy,“ pokračoval mediálny tím ministerstva dopravy.
Problémom trate Bratislava – Komárno je to, že je len jednokoľajná.
„Zdvojkoľajnenie je technicky, časovo aj najmä finančne náročný proces, ktorý patrí k dlhodobým zámerom rezortu dopravy,“ informoval komunikačný odbor s tým, že železničiari robia aspoň čiastkové zlepšenia priepustnosti trate, napríklad budujú výhybne, kde sa vlaky môžu križovať.