KOMÁRNO. Prístav Komárno by sa mohol rozvíjať vďaka modernizácii súčasného stavu alebo presunutím do lokality Veľký Harčáš. Tieto dva varianty vyplynuli z Masterplanu a štúdie realizovateľnosti verejného prístavu Komárno.
Štúdia priniesla sedem alternatív usporiadania prístavu. Odborníci odporúčajú dve z nich. Prvá zahŕňa intenzifikáciu prevádzky prístavu v súčasnej lokalite.
"Dáva priestor aj mestu Komárno, aby sa mohlo konečne dostať k vode v časti osobného prístavu, a prípadne vybudovania priestoru na kotvenie športových plavidiel a motorových člnov," priblížil včera na prezentácii výsledkov štúdie investičný riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy Jozef Bódi.
Druhá alternatíva počíta s novou polohou prístavu v lokalite Veľký Harčáš.
"Rozdiel je hlavne v rýchlosti možnosti aplikácie a modernizácie prístavu, pretože tá nová poloha je z hľadiska investičnej prípravy dlhodobá," skonštatoval Michael Trnka zo spoločnosti Aquatis, ktorá Masterplan a štúdiu realizovateľnosti spracovala.

"My odporúčame, aby sa intenzifikoval, modernizoval existujúci prístav, pretože než sa podarí urobiť investičnú prípravu a nájsť prostriedky na výstavbu prístavu v novej polohe, modernizačné náklady sa vrátia späť prevádzkovateľovi," dodal.
Trnka odhaduje, že variant s novým prístavom by bol zhruba desať- až 50-krát drahší ako modernizácia súčasného stavu. "Vyžadoval by si veľké investičné prostriedky, vykupovanie pozemkov, napojenie novej infraštruktúry," zdôraznil Bódi.
Toto riešenie by však vytesnilo prístavnú činnosť z mesta. "To znamená, že tam nie je žiadne obmedzenie z hľadiska hygienických limitov. Na druhej strane je tam kolízia s chránenou oblasťou," podotkol Dalibor Bílek, ktorý spracúval vplyvy jednotlivých riešení na životné prostredie.

Investičný riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy poznamenal, že si v súčasnosti nedovolí povedať, ktorý variant preferuje. "Myslím si, že oba varianty sú zaujímavé," uviedol s tým, že variant modernizácie súčasného stavu by mohol byť najmenej finančne náročný.
Ďalším krokom po spracovaní Masterplanu a štúdie realizovateľnosti bude ich vyhodnotenie ministerstvom dopravy a takisto poradnými orgánmi Európskej komisie.
"Ak bude výsledok kladný a podarí sa nám usporiadať majetkovoprávne vzťahy v prístave k obojstrannej spokojnosti, môžeme pristúpiť k investíciám a k rekonštrukcii zariadení infraštruktúry aj superštruktúry prístavu Komárno z prostriedkov Európskej únie," priblížil Bódi.
Rozvoj vnútrozemskej lodnej dopravy je podľa neho vnímaný ako vysoká priorita aj v rámci Únie. Zámerom je odľahčiť najmä cestnú dopravu.
"Lodná doprava má obrovský potenciál v ekológii, v rozvoji regiónov, ktoré idú popri Dunaji," dodal.