NOVÉ ZÁMKY. Mesto bude o niekoľko rokov metropolou čistých vlakov. Železnice v Nových Zámkoch plánujú otvoriť veľké centrum, v ktorom sa budú starať o údržbu vlakových súprav.
Stáť bude v areáli železničnej stanice pri Detvianskej ulici. Vybudujú ho na mieste rušňového depa, ktoré dnes nie je využívané.
„Nové Zámky predstavujú významný železničný uzol s množstvom rozvodových jednotiek. Súčasne sú v tomto meste sústredené najnovšie vozidlá vozňového parku Železničnej spoločnosti Slovensko,” vysvetlil hovorca železníc Tomáš Kováč, prečo nové stredisko hygienicko-technickej údržby otvorí ZSSK práve v Nových Zámkoch.
„Voľba lokality súvisí aj s podmienkou čerpania eurofondov, z ktorých je projekt financovaný,” dodal.
Zariadenie má vytvoriť lepšie podmienky pre čistenie vlakových súprav. Železničiari si od toho sľubujú, že sa zvýši kvalita práce.

„Na jednom mieste budú vytvorené podmienky na údržbu interiéru aj exteriéru vozidiel: stabilné umývače, rozvody vody a vzduchu a podobne,” priblížil hovorca Kováč. „Kvalitnejšia údržba so sebou prináša zvýšenie kultúry cestovania i vyššiu bezpečnosť, keďže na novších a modernejších zariadeniach vieme v oveľa vyššej miere odhaliť možné riziká a včas im predísť dodal.
Okrem čistenia budú v centre kontrolovať a opravovať napríklad aj brzdové systémy či elektroniku vo vlakoch. V novozámockom stredisku budú môcť denne skontrolovať a opraviť až dvanásť vlakových súprav.
Má to byť veľký krok vpred, keďže technika, ktorú majú k dispozícii teraz, je zastaraná. Súčasné zázemie nie je vhodné najmä na údržbu najnovších vlakových súprav. Podľa hovorcu ZSSK bude údržba koľajových vozidiel vďaka moderným zariadeniam ekologickejšia.
Skoro všetko zaplatia eurofondy
„Centrum bude zabezpečovať kompletný servis vyššieho štandardu v rámci regiónu a pokryje výkony pre všetky požadované kapacity železničných koľajových vozidiel osobnej dopravy,” vysvetlil úlohy centra Tomáš Kováč.
Stredisko komplexnej údržby vlakov bude mať dve haly. V prvej budove bude dielňa, tri koľaje, na ktorých budú stáť opravované vlaky, sklad a zázemie s jedálňou. Priestory tu nájde aj administratíva.
V druhej hale bude umývacia linka. Zvládne chemicky aj mechanicky očistiť rôzne druhy vozňov. Kapacita umyvárky by mala byť dvadsaťpäť koľajových vozidiel denne.
Okrem budov a sietí budú musieť vybudovať aj nové železničné pripojenie centra na existujúce koľaje.

Stavba strediska hygienicko-technickej údržby železničnej spoločnosti bude stáť viac ako štyridsať miliónov eur. Deväťdesiatsedem percent nákladov pokryjú eurofondy a štátny rozpočet. Zvyšok zaplatia železnice zo svojich zdrojov.
„ZSSK má v súčasnosti pozitívne stanovisko od Európskej komisie v oblasti poskytovania štátnej pomoci, a taktiež schválenú štúdiu uskutočniteľnosti projektu,” zdôraznil hovorca Kováč.
Podľa pôvodného plánu už malo stredisko stáť
Železničiari momentálne pripravujú súťažné podklady pre výber zhotoviteľa stavby. Súťaž chcú vyhlásiť ešte tento rok, začiatkom budúceho roka by sa malo začať s výstavbou.
„So spustením pracoviska počítame od roku 2021.” povedal Tomáš Kováč. Pôvodný plán sa o niekoľko rokov oneskoril. Stavebné povolenie na vybudovanie centra získali železničiari už v roku 2015 a chceli ho postaviť do roku 2017.
Nové stredisko komplexnej údržby prinesie do Nových Zámkov aj nové pracovné miesta. „Plán zamestnanosti v danom stredisku bude závisieť od rozsahu objednaných dopravných výkonov zo strany Ministerstva dopravy a výstavby SR. Už teraz však môžeme skonštatovať že pravdepodobne príde k potrebe prijímania nových zamestnancov,” dodal hovorca ZSSK.
Železnice plánujú otvoriť dohromady tri nové centrá údržby vlakov. Okrem Nových Zámkov majú vzniknúť aj vo Zvolene a v Humennom. ZSSK plánuje tiež opraviť a zmodernizovať komplexné centrá údržby v Bratislave, Žiline a Košiciach.
Celkové náklady sú plánované na viac ako dvesto miliónov eur.