BRATISLAVA / KOMÁRNO. Ministerstvo dopravy chce vypísať súťaž na prevádzkovanie železnice medzi Bratislavou a Komárnom. Na trati momentálne vypravuje vlaky RegioJet, zmluva mu však v roku 2020 končí.
Zámer vyhlásiť súťaž musí rezort oznámiť rok dopredu. Informovala o tom hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
„Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a aby súťaž priniesla predovšetkým výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich,” konštatoval minister dopravy Árpád Érsek.
Rezort dopravy vydal oznámenie o zámere vypísať súťaž na túto trať v Úradnom vestníku Európskej únie.
Viac vlakov sa tam nezmestí
Úsek medzi Bratislavou a Komárnom je dlhý sto kilometrov. Spoločnosť RegioJet na ňom vypravuje vlaky od roku 2012. „Na trase Bratislava – Komárno jazdia vlaky RegioJet preto, pretože naša spoločnosť dokázala ponúknuť výhodnejšiu cenu a lepšie služby,” povedal hovorca spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
Úsek je podľa ministerstva denne veľmi vyťažený. „V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú intervaly skrátené na tridsať minút,” vyčíslila Ducká.
Z Komárna do Bratislavy je podľa jej slov nastavený dvojhodinový interval, ktorý je v špičke zahustený na jednu hodinu. „Technické možnosti križovania a samotnej priepustnosti tejto jednokoľajnej trate však nepovoľujú možnosť vedenia hustejšieho sledu vlakov,” dodala.
Ministerstvo podľa hovorkyne podniká viacero krokov na zlepšovanie súčasného stavu v súvislosti so zvyšovaním kapacity vlakov. „V budúcnosti sa preto uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia. K investičným zámerom zároveň patrí pridanie ďalších zastávok či modernizácia zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov,” vysvetlila Ducká.
Súťažiť by sa malo už na budúci rok
Oznámenie o zámere vypísať súťaž už ministerstvo dopravy vydalo aj na trať zo Žiliny po Rajec, a tiež na úsek z Košíc po Moldavu nad Bodvou.
„Ministerstvo dopravy chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie vybraných železničných tratí mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, teda malých aj veľkých,” opísala Ducká.

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj so zámerom ministerstva súhlasí. „Kvôli zlepšeniu služieb na železnici by sa mal štát zamerať predovšetkým na tie trate, kde dnes platí vysoké dotácie, jazdia tam staré vlaky a cestujúci v nich nedostávajú žiadne služby naviac,” zdôraznil.
„Očakávame, že štát predstaví celkový harmonogram súťažení dotovaných vlakov na všetkých tratiach na Slovensku v logických balíčkoch ucelených tratí,” dodal s tým, že iba tak prinesú súťaže maximálny efekt a zvýši sa šanca, že sa do nich prihlásia aj ďalší dopravcovia.
Súťaže na prevádzku vlakov na ďalších tratiach však ministerstvo plánuje zvážiť, až keď vyhodnotí pripravované tendre na prvé tri úseky. „Skúsenosti z týchto súťaží štát využije pri rozhodnutí o ďalšom postupe liberalizácie, ktorej cieľom ma byť kvalitná a dostupná doprava, ktorá bude pre štát výhodná,” uviedlo ministerstvo dopravy pre TASR.
„Do doby, kým bude možné vyhodnotiť skúsenosti z liberalizácie prvých liniek, štát využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate si objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním,” dodal komunikačný odbor rezortu dopravy.
V súlade s európskou legislatívou a podmienkami EÚ by sa podľa ministerstva dopravy mohli začať oznámené trate súťažiť už v roku 2019.