NOVÉ ZÁMKY. Minulý týždeň v meste odstraňovali nelegálne billboardy. V uliciach ich bolo až dvadsaťsedem.
Zmizla aj reklamná plocha na Ulici T. G. Masaryka pri Lidli, ktorá si pred niekoľkými týždňami „užila“ pätnásť minút internetovej slávy. Na billboarde postavenom bez povolenia totiž visela reklama mesta Nové Zámky. Radnica na nej inzerovala veľkú rekonštrukciu ciest.
Novozámocký stavebný úrad pritom už minulý rok uznal, že reklamná plocha je nelegálna a súhlasil s tým, aby ju odstránili.
„Nie je možné identifikovať ich vlastníka. V archíve stavebného úradu nebolo nájdené povolenie na uskutočnenie reklamnej stavby v uvedenej lokalite,“ píše sa v zdôvodnení súhlasu s odstránením dvojice billboardov na T. G. Masaryka.
Nevedeli o tom
Vedenie mesta otázka, prečo inzeruje na billboarde postavenom „načierno“, prekvapila.
„Neviem o tom,“ povedal primátor Otokar Klein. „Viem, že nejaké reklamné plochy sa rušia, ale to nie je v kompetencii mesta. Dostávame informácie z Asociácie vonkajšej reklamy, ktoré plochy nie sú oficiálne evidované. My sme len povinní oslovovať majiteľov týchto plôch,“ dodal.
Mesto si reklamu objednáva u spoločnosti Mediachain. Vedenie firmy nechcelo vec nijako komentovať s odvolaním na obchodné tajomstvo.
Stavebný úrad vydal súhlas s odstránením nelegálnych billboardov v Nových Zámkoch už v októbri minulého roka. Prečo z ulíc zmizli až o osem mesiacov neskôr?
„Ideme postupne z Bratislavy smerom na východ,“ vysvetlil Pavol Čery z Asociácie vonkajšej reklamy. Táto organizácia má na starosti odstraňovanie nelegálnych reklamných stavieb.
Ako spoznať nelegálny billboard?
Na to, aby billboardy bez stavebného povolenia dali preč, musela mať asociácia súhlas od stavebných úradov. „Takmer istým indikátorom, že stavba nemá povolenie, je chýbajúce označenie podľa stavebného zákona. Vlastník reklamnej plochy totiž musí byť verejne identifikovateľný,“ vysvetlil prezident Asociácie vonkajšej reklamy Ivan Peller.
Ďalším signálom, že s billboardom nie je všetko v poriadku, je aj to, keď stojí jednou nohou na jednom a druhou na inom pozemku. „Nikto predsa nebude uzavierať nájomnú zmluvu na polovicu reklamnej stavby, ani stavebný úrad nebude vydávať stavebné povolenie na stavbu umiestnenú na dvoch parcelách,“ upozornil Ivan Peller.
Nepovolené reklamné plochy odstraňuje asociácia na vlastné náklady. „Nelegálne billboardy uskladňujeme a ak sa o ne nikto do troch mesiacov neprihlási, naložíme s nimi podľa zákona o odpadoch,“ povedal prezident Asociácie vonkajšej reklamy.
V Komárne len jeden
Z ulíc Nových Zámkov tak zmizlo dvadsaťsedem reklamných plôch, ktoré nemali stavebné povolenie. V blízkom Komárne pritom odstránili len jeden billboard.
„Za týmto rozdielom netreba hľadať nič veľké,“ povedal Pavol Čery. „Asociácia dala ohlásenia na reklamné plochy, ktoré si vytipovala, no stavebné úrady nám vždy nedajú súhlas s odstránením všetkých z nich,“ vysvetlil.
Dodal, že niekedy dostávajú podnety na nelegálne reklamné stavby od vedenia miest. „Takáto aktivita miest je však výnimočná,“ uzavrel Pavol Čery.