RADVAŇ NAD DUNAJOM. Projekt kompy cez Dunaj je o ďalší krôčik bližšie k realite. Nitriansky okresný úrad 25. mája zamietol odvolanie Združenia domových samospráv.
Organizácia - ako už tradične - začiatkom apríla zablokovala proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie jednotným súborom pripomienok, ktoré používajú bez ohľadu na typ stavby.
Dobrých správ je viac
„Z hľadiska projektu je to pozitívne, dostali sme zelenú,” povedal Peter Nagy z organizácie Ister-Granum, ktorá kompu pripravuje. Úrady týmto krokom rozhodli, že z hľadiska vplyvu na životné prostredie je projekt v poriadku.
Dobrých správ je viac. Ako sme už informovali, vláda sľúbila, že Radvani nad Dunajom pomôže skoro stotisíc eurami. Obec totiž z vlastného rozpočtu nevládala pokryť päťpercentnú spoluúčasť projektu. Peniaze má obec dostať do 30. júla.
Stále sú tu prekážky

„Teraz máme za úlohu rozbehnúť stavebné konanie a získať stavebné povolenie,” priblížil najbližšie kroky Peter Nagy. „Niekedy na jeseň by sme mohli podpísať zmluvu a začať s realizáciou,” dodal.
Pripomenul však, že aj keď sú na dobrej ceste, musia byť stále opatrní. „Stále sú tu prekážky a nebezpečenstvá,” zhrnul šéf organizácie cezhraničnej spolupráce Ister-Granum.
Pred podpisom zmluvy musí organizácia Ister-Granum dotiahnuť aj právne záležitosti okolo pozemkov, čo je tiež zdĺhavý proces. Brehy Dunaja totiž pre štát spravuje Slovenský vodohospodársky podnik.
„Kým to prebehne štruktúrami SVP, prejdú mesiace,” povedal Peter Nagy. Dodal však, že so stavbou vyjadrili vodohospodári súhlas.
Treba upraviť dno
Projekt kompy medzi Radvaňou nad Dunajom a maďarskou obcou Neszmély bude slovenskú stranu stáť približne 1,4 milióna eur. Maďarskí partneri zaplatia dva a pol milióna eur.

Osemdesiatpäť percent financií pôjde z programu Interreg Európskeho fondu regionálneho rozvoja, desať percent dá štát.
V rámci projektu vybudujú okrem samotnej rampy kompy aj prístupovú cestu, parkovisko a obslužnú budovu. Projekt komplikuje a predražuje aj to, že na slovenskej strane sú pri brehu nánosy piesku.
„Treba tam vytvoriť podmienky na prilodenie v rôznych stavoch hladiny rieky. Je to celoročná prevádzka, preto treba upraviť dno rieky, aby bola pojazdná počas celého roka,” povedal Peter Nagy. Dodal, že maďarská časť projektu je ešte drahšia, lebo na ich strane Dunaja vybudujú aj prístav pre kompu.
V regióne Ostrihomu a Štúrova je skoro sto obcí. Maďarsko a Slovensko však v oblasti momentálne spájajú len dva mosty a nákladná kompa v Štúrove.