Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš
NA MOSTE DLHOM 600 METROV VYBUDUJÚ OKREM DVOCH JAZDNÝCH PRUHOV PRE VOZIDLÁ AJ CYKLISTICKÝ CHODNÍK A CHODNÍK PRE CHODCOV.

Pri Komárome osadili prvé tri oceľové nosné konštrukcie budúceho mosta cez Dunaj

Oceľové konštrukcie, z ktorých každá má hmotnosť 165 ton a šírku 12 metrov, priviezli loďou z maďarského Csepelu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO:Tomáš Holúbek)

KOMÁRNO/KOMÁROM. Stavbári v pondelok osadili prvé tri oceľové nosné konštrukcie budúceho mosta cez rieku Dunaj medzi Komárnom a severomaďarským mestom Komárom. Mostovku bude tvoriť celkom 37 podobných oceľových prvkov. Oceľové konštrukcie, z ktorých každá má hmotnosť 165 ton a šírku 12 metrov, priviezli loďou z maďarského Csepelu.

"Týmto 200-tonovým žeriavom sa postupne budú dávať jeden po druhom na podpornú skruž, to je tá priehradová konštrukcia. Je to miesto, kde vlastne most raz bude stáť v danej výške. Položí sa jeden diel, priloží sa druhý diel, zvaria sa, odsunie sa kúsok. Zasa sa priloží kúsok, zvarí sa a odsunie sa, a takto sa takmer polovica mosta zasunie spätne až na slovenskú stranu úplne na koniec mosta. Keď sa vybuduje pylón do určitej výšky s podpornými káblami, dovtedy už bude vodorovná časť mosta hotová, most sa spätne zasunie vedľa pylóna a postupne sa bude vešať na laná," vykreslil postup hlavný inžinier stavby za investora na slovenskej strane, ktorým je Slovenska správa ciest, Peter Pšenek.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšia montáž sa už bude robiť letmo, mostové diely sa zodvihnú žeriavom a vo vzduchu budú prichytené na laná a privaria sa na už hotovú konštrukciu.

Hlavný inžinier zdôraznil, že oceľová časť mosta sa vyrába vo všetkých štyroch krajinách Vyšehradskej štvorky (V4). Časti pylóna vyrábajú v Česku, prvky oceľovej nosnej konštrukcie, teda mostovky, vyrábajú v Poľsku a sčasti aj v Komárne, odkiaľ ich vozia do budapeštianskej mestskej časti Csepel, kde ich kompletizujú a opatria všetkými tromi nátermi.

Pylón, na ktorý bude zavesená oceľová mostná konštrukcia a ktorý budujú stavbári do konštrukcie spodnej stavby stredného piliera v koryte, bude nad hladinou vody vysoký 90 metrov, pričom jeho celková výška bude až 118 metrov. Celková hmotnosť mostovky, ktorá bude na pylón zavesená, dosiahne 5400 ton. Hmotnosť pylóna bude 2400 ton.

Na moste bude prechádzať úsek cestnej komunikácie spájajúci hlavnú cestu č. 1 na maďarskej strane so štátnou cestou 1/63 na slovenskej strane. Na moste dlhom 600 metrov vybudujú okrem dvoch jazdných pruhov pre vozidlá aj cyklistický chodník a chodník pre chodcov.

Predpokladaný termín ukončenia celého projektu je koniec roka 2019. Oproti harmonogramu zaznamenali stavbári niekoľkotýždňové meškanie vo výstavbe. Dôvodom je podľa nich nevyspytateľnosť rieky Dunaj, s čím sa však v príprave prác ráta. Okrem toho v koryte rieky našli podložie, na ktoré nebol zhotoviteľ úplne pripravený.

Medzivládnu dohodu o výstavbe medzi vládami SR a Maďarska podpísali v roku 2012. V roku 2014 boli vydané stavebné povolenia na obidvoch stranách a v roku 2015 získali obe krajiny grant z európskych fondov z programu CEF - Nástroj na prepojenie Európy. Výška grantu dosahuje 85 percent z nákladov 91,2 milióna eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 236
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 10 437
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 559
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 287
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 360

Hlavné správy z MY Nové Zámky

Komárno sa zapojilo do Študentskej kvapky krvi

Ako prví darovali krv stredoškoláci z Budovateľskej ulice.

Kozárovce s cenným úlovkom

Štúrovo stále bez víťazstva.

Skalp majstra zostal iba túžbou

Záver derby lepšie zvládli Levice.

Pevnosť v Komárne postupne obnovujú

Pamiatka je na predbežnom zozname svetového dedičstva UNESCO.

Súťaže ObFZ Nové Zámky a Komárno

Ako sa v nich hralo počas uplynulého víkendu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Odhoď pózku, ukáž rigorózku, odkázali Dankovi aj v Bystrici

Pedagógovia Filozofickej fakulty UMB prečítali vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú a odmietajú všetky neetické praktiky.

Vybrali SME

Už ste čítali?