Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Obchvat Komárna je o krôčik bližšie k štartu

Ochranári sú proti. Navrhovaná trasa vraj poškodí charakter mesta a zničí jeho zázemie.

Ilustračné foto. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

KOMÁRNO. O obnove cesty z Komárna cez Nové Zámky do Nitry a ďalej na Hlohovec sa rozpráva už roky. Vlani si cestári nechali spracovať štúdiu realizovateľnosti projektu.

Pred niekoľkými dňami sme zaznamenali ďalší krôčik na dlhej a strastiplnej ceste k lepšiemu riešeniu dopravnej tepny regiónu. Prvý májový týždeň zverejnili správu o hodnotení, čo je druhý krok v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na chránené slanisko dopadne tieň z mosta

Na portáli je správa týkajúca sa obchvatu Komárna. Celý vyše stokilometrový úsek novej šesťdesiatštvorky totiž Slovenská správa ciest rozdelila na viacero úsekov. Severný obchvat Komárna dostal od úradov zelenú.

Prečítajte si tiež: Krajinár: obchvat urýchli zaostávanie Komárna

Správa konštatuje, že stavba nebude mať zásadne zlý vplyv na životné prostredie. Pripúšťa však, že mierne ovplyvní situáciu v chránenom území európskeho významu Komárňanské slanisko.

Neplánujú cezeň stavať cestu, ale premostia ho. To podľa správy negatívne ovplyvní biotop pod mostom - bude tam tieň, ktorý pôvodnej vegetácii uškodí.

Stavba zničí zázemie mesta

Ochranár a krajinár Michal Deraj si myslí, že s obchvatom sa spája viac problémov. „Stavba ovplyvní naozaj len blízke okolie premostenia Komárňanského slaniska. Zatieni sa to a biotop sa v tom mieste znehodnotí,“ súhlasí krajinár zo Štátnej ochrany prírody.

Upozorňuje však na ďalšie dopady novej dopravnej stavby. Jej okolie bude trpieť ruchom aj znečistením, čo môže zasiahnuť aj ďalšie lokality zo sústavy chránených území Natura 2000. „Sekundárne vplyvy sa bagatelizujú,“ upozornil krajinár.

Kameň úrazu projektu severného obchvatu Komárna je však podľa Michala Deraja inde. „Najdôležitejší je celkový vplyv na zázemie mesta, ktoré by táto dopravná tepna zničila,“ upozornil odborník na životné prostredie.

Cesta by podľa neho narušila celý charakter Komárna. „To by bolo najdevastujúcejšie. Výrazne by to zasiahlo aj do prírodného zázemia mesta. Ľudia by stratili to najcennejšie, čo majú v blízkosti,“ povedal.

Politická akcia

Podľa Michala Deraja sa stavba komárňanského obchvatu nezakladá na odborných argumentoch. „Je to vyslovene politická akcia,“ povedal. Proti severnej trase obchvatu spísali Komárňania minulý rok petíciu. Svoj podpis pod ňu pridalo vyše šesťtisíc ľudí. Mestské zastupiteľstvo však trasu schválilo.

Prečítajte si tiež: Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno

Poslanci argumentovali najmä tým, že na hľadanie lepších možností už nie je čas, keďže most z Maďarska má byť hotový už budúci rok. Čím prv bude obchvat, tým skôr sa podarí vytlačiť tranzitnú dopravu z centra mesta.

Navyše, so severným obchvatom ráta aj územný plán mesta z roku 2005 i územný plán celého kraja.

Nádej na zmenu stále žije

„Stále mám nádej, lebo povoľovacie konania trvajú dlho,“ povedal Michal Deraj, ktorý sa s terajším stavom vecí nehodlá zmieriť. Verí, že prípadná zmena politickej garnitúry by so sebou priniesla nádej na lepšiu alternatívu obchvatu Komárna.

Po skončení posudzovania vplyvov na životné prostredie čaká projekt cesty I/64 ešte dlhý proces, kým sa začne stavať. Bude treba získať územné rozhodnutie, pripraviť realizačný projekt, dostať stavebné povolenie a nakúpiť pozemky.

V nepravdepodobnom ideálnom prípade by prípravná fáza mohla trvať aspoň dva roky. Ako prvý sa má začať stavať úsek Komjatice - Nitra, kde je intenzita dopravy dlhodobo najvyššia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 133
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 845
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 020
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 477
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 348
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 238
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 122

Hlavné správy z MY Nové Zámky

Desiatke neunikli

Trnavská rezerva posilnená áčkarmi priveľkým sústom.

V dome vybuchol kotol, zranila sa matka s dieťaťom

Nešťastie sa stalo v pondelok podvečer v Sokolciach pri Kolárove. Zasiahnuť museli leteckí záchranári.

Tomáš Straňovský v novej funkcii

Ešte stále aktívny hráč a manažér bude trénovať kadetov.

Novozámocká nemocnica spustila živé prenosy z inkubátorov

Vďaka kamerám sú rodičia aspoň obrazom so svojimi predčasne narodenými deťmi. Novozámocká nemocnica má túto službu ako prvá na Slovensku.

Za dobré výkony odmena v podobe pozvánky do reprezentácie

Okrem Košarišťana vo výbere aj bývalí Novozámčania

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Naozaj si musia pacienti do martinskej nemocnice nosiť už aj svoj teplomer?

​​​​​​​Tepličan musel stráviť pár dní na lôžku v martinskej nemocnici, no pred prijatím ho zarazil zoznam vecí, ktoré si má so sebou priniesť. Zdalo sa mu absurdné, že od neho žiadajú aj vlastný digitálny teplomer.

Vybrali SME

Už ste čítali?