KOMÁRNO. O obnove cesty z Komárna cez Nové Zámky do Nitry a ďalej na Hlohovec sa rozpráva už roky. Vlani si cestári nechali spracovať štúdiu realizovateľnosti projektu.
Pred niekoľkými dňami sme zaznamenali ďalší krôčik na dlhej a strastiplnej ceste k lepšiemu riešeniu dopravnej tepny regiónu. Prvý májový týždeň zverejnili správu o hodnotení, čo je druhý krok v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Na chránené slanisko dopadne tieň z mosta
Na portáli je správa týkajúca sa obchvatu Komárna. Celý vyše stokilometrový úsek novej šesťdesiatštvorky totiž Slovenská správa ciest rozdelila na viacero úsekov. Severný obchvat Komárna dostal od úradov zelenú.

Správa konštatuje, že stavba nebude mať zásadne zlý vplyv na životné prostredie. Pripúšťa však, že mierne ovplyvní situáciu v chránenom území európskeho významu Komárňanské slanisko.
Neplánujú cezeň stavať cestu, ale premostia ho. To podľa správy negatívne ovplyvní biotop pod mostom - bude tam tieň, ktorý pôvodnej vegetácii uškodí.
Stavba zničí zázemie mesta
Ochranár a krajinár Michal Deraj si myslí, že s obchvatom sa spája viac problémov. „Stavba ovplyvní naozaj len blízke okolie premostenia Komárňanského slaniska. Zatieni sa to a biotop sa v tom mieste znehodnotí,“ súhlasí krajinár zo Štátnej ochrany prírody.
Upozorňuje však na ďalšie dopady novej dopravnej stavby. Jej okolie bude trpieť ruchom aj znečistením, čo môže zasiahnuť aj ďalšie lokality zo sústavy chránených území Natura 2000. „Sekundárne vplyvy sa bagatelizujú,“ upozornil krajinár.

Kameň úrazu projektu severného obchvatu Komárna je však podľa Michala Deraja inde. „Najdôležitejší je celkový vplyv na zázemie mesta, ktoré by táto dopravná tepna zničila,“ upozornil odborník na životné prostredie.
Cesta by podľa neho narušila celý charakter Komárna. „To by bolo najdevastujúcejšie. Výrazne by to zasiahlo aj do prírodného zázemia mesta. Ľudia by stratili to najcennejšie, čo majú v blízkosti,“ povedal.
Politická akcia
Podľa Michala Deraja sa stavba komárňanského obchvatu nezakladá na odborných argumentoch. „Je to vyslovene politická akcia,“ povedal. Proti severnej trase obchvatu spísali Komárňania minulý rok petíciu. Svoj podpis pod ňu pridalo vyše šesťtisíc ľudí. Mestské zastupiteľstvo však trasu schválilo.

Poslanci argumentovali najmä tým, že na hľadanie lepších možností už nie je čas, keďže most z Maďarska má byť hotový už budúci rok. Čím prv bude obchvat, tým skôr sa podarí vytlačiť tranzitnú dopravu z centra mesta.
Navyše, so severným obchvatom ráta aj územný plán mesta z roku 2005 i územný plán celého kraja.
Nádej na zmenu stále žije
„Stále mám nádej, lebo povoľovacie konania trvajú dlho,“ povedal Michal Deraj, ktorý sa s terajším stavom vecí nehodlá zmieriť. Verí, že prípadná zmena politickej garnitúry by so sebou priniesla nádej na lepšiu alternatívu obchvatu Komárna.
Po skončení posudzovania vplyvov na životné prostredie čaká projekt cesty I/64 ešte dlhý proces, kým sa začne stavať. Bude treba získať územné rozhodnutie, pripraviť realizačný projekt, dostať stavebné povolenie a nakúpiť pozemky.
V nepravdepodobnom ideálnom prípade by prípravná fáza mohla trvať aspoň dva roky. Ako prvý sa má začať stavať úsek Komjatice - Nitra, kde je intenzita dopravy dlhodobo najvyššia.