Od aeromobilu k aircaru. V malosériovej výrobe by stál 300-350-tisíc eur

Slovákovi sa podarilo to, o čo sa Amerike snažili 50 rokov. Stlačil gombík a letel.

Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii.Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii. (Zdroj: (ČE))

NITRA. Známy dizajnér, konštruktér, vizionár, vynálezca a pedagóg na VŠVU Štefan Klein bol prvým hosťom Prednášok o súčasnom výtvarnom umení so zameraním na dizajn.

Autor lietajúceho auta poslucháčom v Nitrianskej galérii porozprával o svojom učiteľskom pôsobení, inšpirácii, víziách i svojom sne, ktorý premenil na skutočnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Štefana Kleina má umenie nezastupiteľné miesto v oblasti priemyselného dizajnu. S týmito protipólmi nestále pracuje, sám je dizajnér s technickým i umeleckým vzdelaním. Vždy si kladie otázku, kde je hranica medzi emóciou a racionalitou. Impulz tohto neustáleho súboja sa snaží prenášať aj medzi svojich študentov.

SkryťVypnúť reklamu

Z garážových firiem svetové

V počítačovej prezentácii Nitran načrtol piliere svojho úspešného príbehu. Jedným z nich bol sen. „Snívanie je pre mňa nesmierne dôležité, sen je úzko spojený s mojím detstvom. Obdivoval som môjho dedka, ktorý lietal, s mojím otcom som robil rôzne pokusy, lebo túžba urobiť niečo vlastnými silami bola veľmi silná,“ hovorí Štefan Klein.

„Druhým pilierom bolo pre mňa poznanie histórie v Československu. V tomto smere sa máme čím pochváliť, myslím si, že tá skúsenosť, „rukodielnosť“ a gén tvorivosti sa stále prenáša ďalej. Slováci ako špičkoví dizajnéri majú zastúpenie v mnohých svetových firmách, najmä automobilkách.“

Skonštatoval, že história v našej krajine je veľmi bohatá a zaujímavá. Ponúka množstvo inšpirácií a príbehov ľudí, ktorí medzi vojnami prakticky z ničoho zakladali firmy, mnohé z nich z garážových podmienok neskôr dosiahli svetové parametre a úspechy, či už to bola Jawa, Tatra alebo Pragovka. V leteckom priemysle to bolo podľa neho ešte vypuklejšie, malá krajina v strede Európy dosiahla medzi vojnami absolútnu svetovú špičku.

SkryťVypnúť reklamu

„Cez vojnu vyrobili v Nitre prvé turistické lietadlo. Vzniklo prenesením kapitálu z Chocně, v našom meste vznikla továreň na lietadlá Mráz. Pôsobil tu geniálny konštruktér Zdeněk Rublič, ktorý pritiahol šikovných inžinierov zo Slovenska, medzi inými aj bratov Mičíkovcov z Nitry,“ hovorí Štefan Klein.

„Aj povojnový vývoj bol fantastický. Lietadlá z týchto rokov sú stále funkčné. Model L40 Meta sokol zo 60. rokov je dodnes neprekonaný z hľadiska vzťahu spotreby, rýchlosti a ekonomiky, doteraz ho používame. V tomto období sa vlastne začala éra vlastného priemyselného dizajnu a konštrukcií, odbor dizajn vznikol aj na VŠVU a prví absolventi pracovali na významných projektoch.“

Sme málo sebavedomí

Po skončení školy sa Nitran plný energie podieľal ako dizajnér na viacerých projektoch, napríklad na lokomotíve v spolupráci s martinskými strojárňami. „Je smutné, že tá lokomotíva je dnes uzemnená na koľajniciach v Žiline, ale to je už iná téma, ktorá nepatrí do dizajnu,“ pokračuje Klein.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľa vecí sa v polovici 90. rokov dotiahlo do podoby prototypu s tým, že priemysel sa rozbehne a vytvorí sa slučka medzi návrhom, vývojom a sériovou výrobou. Žiaľ, situácia bola iná, domáci priemysel kolaboval. Myslím si, že najväčší problém bol však v ľudskom faktore. Neboli sme dostatočne sebavedomí.“

V tom čase začal úspešne spolupracovať so švajčiarskou strojárskou firmou, kde top manažment presne vedel, čo chce, pričom vývoj bol kontinuálne napojený na výrobu a predaj. „Napriek tomu, že sme robili rovnaké produkty, pričom inžinierska profesia bola u nás ešte kvalitnejšia ako vo švajčiarskej firme, u nás zostal stroj v prototype. Objednávka z praxe bola veľká, ale slovenský manažment radšej peniaze vynaložil neefektívne. To je moja frustrujúca skúsenosť.“

S redukciou príde nový životný štýl

Prelomové veci si vyžadujú netradičné metódy a pri návrhoch je voľná idea nezastupiteľná. Vynálezca pripomenul, že žijeme vo svete, ktorý má závažné problémy. Môžeme sa správať tak, že budeme potrebovať stále väčší priestor, budeme podporovať individualizmus s nenormálnou spotrebou a svet to nevydrží. Alebo sa budeme snažiť naše nároky inteligentne redukovať a fungovať na nových princípoch. Redukcia môže priniesť úplne nový životný štýl a nové technológie.

„Tu bol vlastne aj zdroj mojej inšpirácie pre projekt aeromobilu. Zem sa bude musieť redukovať, ale my môžeme expandovať do vzduchu. Je to nepredstaviteľný priestor, v ktorom sa dá realizovať doprava. U dopravných prostriedkov sa dá v záujme menšej váhy, ľahšieho parkovania a väčšej efektivity totálne zmeniť logika ich tvaru,“ povedal Klein.

Celosvetová senzácia

Autor myšlienky aeromobilu išiel na jeho vytvorenie viacerými cestami. Prototyp aeromobilu 1 s univerzálnym tvarom bol schopný ísť po zemi aj lietať. Po zemi však jazdil zle, lebo to bola trojkolka a mal veľké rozpätie 2,5 metra. Preto návrh aeromobilu 2 zmenil so svojím tímom na transformačný model, veľký technický problém však bol, ako transformovať formu auta na formu lietadla. Transformácia však podľa neho nemusí byť primitívna funkcia, ale veľmi estetická záležitosť, čo sa nakoniec aj v modeli 2 podarilo vyriešiť.

Výsledkom vývoja rešpektujúceho integráciu funkcie a formy bol aeromobil 2,5 - ďalším výskumom tvaru priniesol autentické riešenie, ktoré nebolo hybridizovaním auta ani lietadla. Prototyp zažiaril na leteckej konferencii v Montreale a v priebehu dvoch týždňov sa aeromobil stal celosvetovou mediálnou senzáciou. Slovákovi sa podarilo to, o čo sa v Amerike snažili 50 rokov. „S aeromobilom som jazdil po Nitre a o 5 minút som bol na letisku. Stlačil som gombík a mohol som letieť. Zážitok na celý život.“

Nový koncept aircar

Z výborne rozbehnutého projektu so sľubným investorom však Nitran pre názorové nezhody so spoločníkom vo firme odišiel, nechal v nej všetky svoje patenty. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v projekte aircar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má nádej, ale má aj viaceré problémy, ktoré treba riešiť. S aeromobilom som zažil aj pád, použil som ale padák a tak mi technológia pomohla prežiť bez ujmy na zdraví,“ pokračuje Štefan Klein.

„Moja nová firma pôsobí zhruba rok na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom. Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. Aircar má siluetu veľmi dynamickej formy športového vozidla, model v mierke 1:1 o váhe 300 kilogramov sme otestovali a normálne lieta. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

Aircar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo model aeromobilu neumožňoval, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre aero taxi. Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla.“

Štefan Klein poslucháčom predstavil užívateľskú verziu aircaru – vizuálne atraktívny objekt by v budúcnosti mohol plynule využívať prepojenú infraštruktúru ciest a letísk.

Ak by sa „aircar made in Slovakia“ po dokončení prototypu v lete tohto roka, jeho zalietaní, certifikácii a podpore investora začal neskôr malosériovo vyrábať, cena by sa mohla pohybovať okolo 300 - 350-tisíc eur. Mohol by lietať vo výške asi 3 km, dosiahol by cestovnú rýchlosť 250 km/h a spotrebu približne 5 litrov benzínu na 100 km.

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
  1. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  2. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  3. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant
  5. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  6. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  8. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Nitra v Poprade zapísala historickú otočku, góly zvratu z 0:3 na 4:3 strelili výlučne odchovanci. Corgoni vedú sériu 3:2 a v piatok môžu využiť mečbal.

Buček zažiaril a zimák onemel.


  1. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  2. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  3. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant
  5. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  6. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  8. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu