NOVÉ ZÁMKY. Majú trinásť rokov a o robotike vedia viac ako väčšina dospelých.
Tím „Dračí jazdci“ z novozámockého gymnázia vyhral slovenské kolo súťaže RoboCup Junior a chystá sa na svetové finále do Montrealu.
Sekundáni Barbora Bardoňová, Roman Višňovský, Štefan Čomor, Norbert Széll a Michal Tuchyňa v súťaži uspeli s robotickým drakom.
Sami si ho navrhli, vytvorili model v grafickom programe SketchUp a vytlačili na školskej 3D tlačiarni. Okrem toho nahrali krátke video.
Sú za tým hodiny a hodiny práce. Drak sa skladá z dvanástich dielov, len tlač jedného z nich trvala sedem hodín. Na videu robila Barbora Bardoňová dva týždne.
A to nehovoríme o modelovaní súčastí draka, či nebodaj o programátorskej práci, ktorá za všetkým stála.
Strojové učenie
Výsledkom snahy celého tímu je robot-drak. Hýbe sa, máva krídlami a plní rôzne úlohy. Nie je pritom len mechanicky naprogamovaný – mladí robotici ho všetko naučili.
„Používame kameru, ktorá dokáže identifikovať objekt podľa farebného podpisu, určiť jeho polohu a veľkosť,“ vysvetlila hlava tímu Michal Tuchyňa.
„Volá sa to strojové učenie. Kameru natočíme na objekt a vyznačíme farbu, ktorú chceme lokalizovať. Naprogramujeme to a už to robí,“ dodal mladý IT odborník, akoby to bola tá najsamozrejmejšia vec na svete.
Novozámocký tím uspel v kategórii OnStage, ktorá v sebe spája robotický a umelecký aspekt.
Na slovenskom kole v Martine preto výkon ich draka zasadili do príbehu, v ktorom gymnázium podpáli zlý čarodejník Merlin. Príde však drak a zlého čarodeja i jeho pomocníka trola porazí.

„Robotickému výkonu predchádza video,“ vysvetlil učiteľ informatiky Marián Otruba, ktorý deti pre robotiku nadchol. „Krátky film, v ktorom drak letí nad Novými Zámkami a pristane pred horiacim gymnáziom, natočila Barborka,“ pripomenul učiteľ, že šlo o tímovú prácu.
Keď video skončilo, na scénu s postavičkami čarodeja a trola prišli dračí jazdci. Priamo na mieste draka pomocou strojového učenia naučili, ako nájsť „nepriateľa“, ako zahasiť virtuálny oheň a podobne.
Učili vysokoškolákov
Novozámockí sekundáni sú na robotiku naozaj „machri“.
To vidno aj z historky, ktorú pripomenul ich učiteľ Otruba: „V porote boli aj študenti vysokých škôl a nechápali, ako to funguje. Moji žiaci im vysvetľovali, ako funguje strojové učenie,“ povedal s hrdosťou i pobavením v hlase. „Keď vyšli von, točili očami – pán profesor, oni nevedia, ako funguje strojové učenie!“ dodal pyšne.
„Dračí jazdci“ sa už chystajú do Montrealu. Finále celosvetovej súťaže RoboCup, ktorej súčasťou je aj mládežnícky RoboCup Junior, bude v polovici júna.
„Snažíme sa nájsť nové nápady, ako draka vylepšiť, aby mal väčšiu šancu na výhru. Snažíme sa o výhru, za tým si stojím,“ povedala hlavná dizajnérka robotického draka Barbora Bardoňová.

Marián Otruba o víťazných ambíciách hovoriť nechce. „Budem ich trápiť a vodiť po sálach, aby videli, čo robia dospelácki robotici. To je hlavný zmysel cesty – chceme sa ďalej vzdelávať,“ povedal.
Víťazi slovenského kola súťaže si však cestu do Kanady musia zaplatiť sami. Poletia siedmi, náklady budú približne dvetisíc eur na osobu.
Časť výdavkov sľúbil uhradiť Nitriansky samosprávny kraj, na zvyšok ešte hľadajú sponzorov.
Hnusný fígeľ
Ako sa trinásťročné deti vlastne k robotike dostali? „Je to celé hnusný podvodnícky fígeľ,“ vysvetlil veselo Marián Otruba.
„Kto sa dnes chce učiť programovať, najmä na všeobecných školách? Nikto. Preto my, škaredí, odporní učitelia, to maskujeme za rôzne hravé formy. Nepovedal som, že sa budeme učiť programovať, ale že postavíme robota. Preto sme spravili draka – aby zabudli, že programujú,“ dodal.
V tejto snahe sú na novozámockom gymnáziu zjavne úspešní. RoboCup Junior vyhral tím, tiež sústredený okolo Michala Tuchyňu, aj minulý rok. Ich robot mal vtedy podobu kobry.
Súťaž RoboCup vznikla v roku 1997. V súčasnosti má svoje národné súťaže vo väčšine štátov sveta. Hlavnou výzvou súťažiacich v „dospeláckej“ verzii RoboCupu je skonštruovať robotov tak, aby porazili vo futbale ľudský tím.