NOVÉ ZÁMKY. Zrenovovaný 113-ročný parný rušeň 310.0123 Kačica vyrobený z roku 1904 je po dlhej dobe na svojom mieste. Začiatkom mája (6. 5.) bol presunutý na podstavec Pamätníka železničiarov. Všetko zásluhou Občianskeho združenia (OZ) Za troma mostami. Už pred dvoma rokmi zavítal rušeň do Nových Zámkov, od tejto doby čakal vo dvore miestnej prepravnej firmy na Výpalisku. Teraz už hrdo stojí na podstavci a nájdete ho za tretím mostom v zákrute smerom na Bánov, pri vstupe do bývalej Kolónie.
Rušeň 310.0123 bol vyrobený v roku 1904 vo firme Krauss v rakúskom Linzi. Až do druhej svetovej vojny obsluhoval miestne trate na severnej Morave, odkiaľ sa dostal do Berlína. Záver vojny už prežil v poľskom Krakove, kde sa mal zúčastniť aj na posune vagónov v koncentračných táboroch Osvienčim a Auschwitz-Birkenau. Po vojne sa parná lokomotíva, ktorú v Česku poznajú pod názvom Kafemlejnek a v Nových Zámkoch dostala názov Kačica, vrátila do Československa. Od roku 1947 jazdila na rôznych miestach na Slovensku, v 50. rokoch ju presunuli do Nových Zámkov. Tam aj ukončila svoju púť, v roku 1966 bola vyradená z prevádzky.
Presun rušňa uskutočňovala miestna firma dvoma žeriavmi a nákladným autom. Občianske združenie ďakuje firmám za uskutočnenie prepravy. Členovia združenia sú vďační aj prepravnej firme za ochotu a trpezlivosť pri uskladnení parného rušňa v dobe výstavby podstavca. Na výstavbu podstavca mesto poskytlo finančnú čiastku tri tisíc eur.
Slávnostné odhalenie
Občianske združenie Za troma mostami v Nových Zámkoch uskutočnilo koncom mája brigádu na Pamätníku železničiarov. Prebehla montáž ojníc a spojníc, podbíjanie koľajiska, úprava terénu a montáž osvetlenia. Všetko tak bolo hotové a prichystané. Počas tohto víkendu prebehlo slávnostné odhalenie Pamätníka železničiarov. Účastníci mali možnosť zakúpiť si na mieste aj brožúru o histórii rušňa v slovenskom aj maďarskom jazyku, ako i pamätnú pohľadnicu.
Slávnosť otvorila svojím príhovorom Eva Garajová, členka združenia. Podľa jej slov ešte časť mesta za troma mostami takýto sviatok nemala. Svedčil o tom aj počet prítomných. Na slávnostnej udalosti bolo prítomných niekoľko desiatok obyvateľov mesta, ktorí prejavili záujem o túto pamiatku, poslanci mestského zastupiteľstva, železničiari aj miestni sponzori, ktorí majú veľkú zásluhu na úspešnom presunutí a oprave rušňa.
FOTOGALÉRIA: Odhalenie Pamätníka železničiarov
Koloman Forró priblížil prítomným celý priebeh výstavby pamätníka, aj to, ako sa už v roku 2014 dohodli na renovácii. Na rušni bolo podľa jeho slov odpracovaných vyše 300 hodín fyzickej práce najmä Rudolfom Bérešom, návestné lampy zhotovil František Daniel a Vlamidír Markusek, identifikačné tabuľky Pavol Mikuš, koľajisko zhotovil Zoltán Zálesák a František Pém. K realizácii bol nápomocný aj Jiří Kubáček, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh MD SR.
Koloman Forró zaspomínal na začiatky, keď boli v roku 2014 spolu s Františkom Danielom túto mašinu pozrieť do Bratislavy. „Bol som skeptický a bál som sa, či to vôbec budeme vedieť zrealizovať, ale dali sme to,“ povedal Forró. Zaspomínal ako sa to všetko celé začalo pred deviatimi rokmi, keď u neho pán Daniel zazvonil. „Nepoznal som ho, otvoril som a oslovil ma s tým, že počul o mne, že sa zaujímam o históriu mesta Nové Zámky. Porozprávali sme sa a vtedy sme založili občianske združenie. Ďakujem za to, že ste mi zazvonili. Som hrdý na to, že som Novozámčan, že tu bývam za troma mostami, a že tu máme takúto atrakciu a niečo takéto nádherné,“ dodal Forró.
To ešte nie je vôbec koniec
Je všeobecne známe, že po druhej svetovej vojne, po troch ničivých bombardovaniach veľa z histórie mesta neostalo a nezachovalo sa pre ďalšie generácie. „Som rád, že ešte stále máme medzi sebou žijúcich pamätníkov, Novozámčanov, ktorí majú chuť, ochotu tvoriť a ukázať niečo nasledujúcim generáciám. Ďakujem občianskemu združeniu, že vždy vymyslia niečo, čo má zmysel a podarí sa im to dotiahnuť aj do úspešného konca. Ďakujem za snahu a držím palce do ďalších výziev. Som rád, že mesto Nové Zámky si posledné roky všíma aj túto časť mesta. Je to vidieť a dúfam, že to obyvatelia aj pociťujú,“ povedal primátor mesta Otokar Klein.
Prvého júna prebehla kolaudácia stavby. „Stavbu kolaudovalo ministerstvo dopravy. Ide o stavbu v ochrannom pásme železníc. V budúcnosti tu plánujeme skanzen alebo malé dopravné múzeum,“ povedal predseda OZ František Daniel. Združenie má rozpracovaný už aj vagón, ktorým boli v roku 1944 odvážaní židovskí občania do Osvienčimu. „Vagón tu bude stáť ako symbol,“ dodal predseda združenia, ktorý má v hlave ešte mnoho ďalších nápadov.