NESVADY. Návštevy knižnice, kníhkupectva, zaujímavá beseda, dobrý tip od kamarátov sú jednou z možností, ako vzbudiť, udržiavať a pestovať kladný vzťah detí ku knihám. Základná škola Komenského č. 21 v Nesvadoch sa rozhodla reagovať na výzvu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR v súvislosti s Národnou stratégiou zvyšovania úrovne a kontinuálneho rozvíjania čitateľskej gramotnosti.
Keďže školský rok 2016/2017 je vyhlásený za Rok čitateľskej gramotnosti, rozšírenie repertoáru aktivít vzťahujúcich sa na rozvoj čitateľskej gramotnosti našich detí sme považovali za dôležitý posun vpred. 24. októbra 2016, ktorý je Medzinárodným dňom školských knižníc, sme sa zišli v aule školy, aby sme na podporu vzťahu detí a žiakov k čítaniu a získaniu si väčšieho počtu priaznivcov literatúry uskutočnili spoločné čítanie rozprávky. Žiaci prvých, druhého a tretích ročníkov si doniesli deky a v pohodlí, ako doma, sa usadili v priestoroch auly, aby si vypočuli prvý príbeh z rozprávkovej knihy Dariny Vránovej Škriatkovia pomáhajú. Do výzvy Čítame spo-lu sa v určenom čase zapojili aj žiaci vyšších ročníkov.
Priebežne s výzvou MŠVVaŠ SR sme na stránke Slovenskej pedagogickej knižnice zaregistrovali ďalšiu zaujímavú aktivitu – a to 12. ročník celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“ k Medzinárodnému dňu školských knižníc.

Motivácia detí
Myšlienka pokračovať v pozitívnej motivácii detí k čítaniu nás nadchla, a tak sme sa pustili do práce a vytvorili vlastný, celoročný a celoškolský projekt: „Dobrodružstvá so škriatkami.“ Za pozitívnu formu práce sme si zvolili hru, ktorá v projekte priamo nadväzuje na prečítanú knihu, literárne postavy či zaujímavé situácie v knihe. Aby nebola samoúčelná, určili sme aj cieľ. Pomáhať osvojovať, zdokonaľovať aj fixovať vedomosti detí. Podporovať zdravú súťaživosť a vzbudzovať túžbu byť úspešným účastníkom hry alebo súťaže. S vedomím, že neúspech pri hre deti mrzí podobne ako neúspech pri práci, volili sme aktivity primerané veku účastníkov, s možnosťou zažiť pocit radosti a úspechu pri prekonávaní zadaných úloh, istých prekážok.
Ďalším cieľom nášho projektu je prostredníctvom rozprávok budovať v deťoch pevnú vôľu nevzdávať sa, učiť ich vytrvalosti, sebaovládaniu, húževnatosti a vytvárať v nich pocity istoty a viery vo vlastné sily a schopnosti. V nadväznosti na spoločné čítanie sme slávnostne otvorili dvere školskej knižnice. Uvítali možnosť samostatne si vybrať knihu podľa vlastného výberu, požičať si ju, zobrať domov, zodpovedať za ňu a nepoškodenú ju vrátiť. Nádhernej a múdrej víle z rozprávkovej krajiny zložili sľub, že odteraz budú pravidelnými návštevníkmi školskej knižnice počas celého školského roka.

Dostali preukazy
Deti dostali čitateľské preukazy, do ktorých im učiteľky a vychovávateľky budú priebežne značiť požičiavanie a vrátenie kníh. A pretože priestory našej školskej knižnice sú málo priestranné a počet detí v triedach vysoký, pani učiteľka Molnárová sa rozhodla nadviazať na skúsenosti a poznatky v práci s knihou spred dvoch rokov.
Oprášila myšlienku spojazdnenia knižnice a rozhodla sa najmenším žiakom ponúkať knihy na čítanie s „Knižnicou na kolieskach.“ Veľký nákupný vozík škole prepožičalo nákupné stredisko COOP Jednota v obci. Knihy rôznych žánrov, dostupných v školskej knižnici, sa teda vložili do nákupného vozíka a s požičiavaním kníh sa mohlo začať.
Knihy bude žiakom celý školský rok počas veľkej prestávky a po vyučovaní ponúkať kráľovná víla – vybraný žiak či žiačka.
Autor: Dana Molnárová