Gabriel Kovács, stredoškolský učiteľ, Nové Zámky:
– Naše školstvo ma viacero pálčivých problémov, ťažko vypichnúť len jeden. Nechcem opakovať verejne známe poddimenzované financovanie rezortu školstva, ktoré je nespochybniteľným faktom.
Za akútnu považujem aj devalváciu vzdelania ako takého, čo sa následne prejavuje v ďalších oblastiach. Liberalizácia trhu vysokých škôl má za následok, že potreba kvalitnej stredoškolskej prípravy klesá, znižujú sa vedomosti a záujem ich študentov, pretože klesá nutnosť kvalitnej prípravy ako motivačný faktor.
PaedDr. Marta Bystrická, riaditeľka ZŠ Hradná 22, Nové Zámky:
– V školstve je viac problémov, no asi najväčší je nedostatok finančných prostriedkov. A nemyslím tým iba financie na odmeňovanie pedagógov, ale výšku financií do škôl v globále. Myslím na financie na vybavenie škôl, zriadenie odborných učební, či riešenie údržby už starších budov a, samozrejme, havarijné stavy. Školy sú nedostatočne vybavené pomôckami a didaktickou technikou. Sme hlboko pod európskym štandardom. Didaktickú techniku a pomôcky riešime s pomocou združenia rodičov alebo zapájaním sa do výziev projektov EÚ a tu nie sú všetky školy úspešné. Z projektov EÚ sme zriadili všetky učebne výpočtovej techniky, jazykové laboratórium i zosieťovanie učební či pripojenie na internet.
Ing. Ingrid Brenková, ekonómka v súkromnej zahraničnej spoločnosti, mamička školáka:
– Myslím si, že školstvo trpí hlavne nedostatkom financií. Mnohé rodiny zaťažuje nákup pomôcok i jazykových učebníc. Zatiaľ máme za sebou iba prvý školský rok, takže postupne sa určite vyplavia na povrch aj ďalšie nedostatky nášho chudobného školstva.
Mgr. Katarína Fülöpová, učiteľa prvého stupňa ZŠ, ZŠ Hradná 22, Nové Zámky:
– Najväčším problémom školstva v dnešnej dobe je nedostatok nielen finančných, ale i materiálnych prostriedkov. Nehovorím teraz len o pedagógoch, ktorí robia svoju prácu s láskou a plným nasadením a cítia sa tak trošku nedocenení. Pretože pedagóg si skoro vždy nesie svoju prácu domov – česť výnimkám. Ale rada by som poukázala aj na nedostatok prostriedkov v školách. Veľmi často si musia školy svojpomocne zaobstarať nové materiály, pomôcky, učebne. Ja vidím v deťoch budúcnosť. Mali by sme sa o ne dobre starať, vzdelávať ich najlepšie ako vieme. Aj keď zasejeme semienko, musíme sa oň dobre starať, aby z neho vyrástol krásny kvet a také sú aj deti. Akým smerom ich navedieme a akým príkladom im budeme, je len na nás rodičoch a učiteľoch. A efektívne a čo najlepšie viesť dieťa vieme, len keď napredujeme aj ako škola vybavením a inováciami a k tomu sú potrebné aj finančné prostriedky.
Martin Matejčuk, učiteľ telesná výchova – geografia – anglický jazyk, Základná škola Hradná 22:
– Najväčším problémom školstva na Slovensku je, že neexistuje naozaj úprimná snaha riešiť jeho problémy. Každá nová vláda deklaruje školstvo ako jednu zo svojich priorít, ale na konci volebného obdobia sa vždy ukáže, že išlo iba o prázdne frázy. Ak by bolo školstvo naozaj prioritou, množstvo problémov, s ktorými dnes školstvo zápasí, by bolo už dávno vyriešených.
Môže vás zaujímať:
Veľká anketa SME: Aký je najväčší problém slovenského školstva?