Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Zo štyroch etáp výstavby Vážskej vodnej cesty je dokončená len prvá

Už pred šiestimi rokmi mala byť dobudovaná Vážska vodná cesta. Zo štyroch etáp výstavby je však dokončená len prvá.

Vodné dielo Selice. Vodné dielo Selice.

KOMÁRNO. Pred šiestimi rokmi mala byť dobudovaná Vážska vodná cesta. Zo štyroch etáp výstavby, ktoré mali spojiť Žilinu s Dunajom v Komárne, je však v súčasnosti dobudovaná len prvá etapa Komárno - Sereď v celkovej dĺžke 75 kilometrov. Projekt je súčasťou viacerých slovenských vládnych dokumentov, ale aj dokumentov Európskej únie, kde patrí do kapitoly transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) pre vnútrozemskú vodnú dopravu.

Zámer Vážskej vodnej cesty (VVC) je súčasťou Koncepcie rozvoja vodnej dopravy, ktorá bola vypracovaná ešte za vlády Vladimíra Mečiara. Ten aj 7. júna 1998 slávnostne "odomykal" prvú etapu Vážskej vodnej cesty. Ako prvá, absolvovala plavbu z prístavu v Šali a preplavenie plavebnou komorou Vodného diela Selice osobná loď Kriváň.

SkryťVypnúť reklamu

Plánovaná stavba nového stavidla Kolárovo

Celkové investičné náklady na vybudovanie prvej etapy VVC dosiahli 4,008 miliardy Sk (133,04 milióna eur), z toho samotné Vodné dielo Selice pohltilo čiastku približne 890 miliónov Sk (29,54 milióna eur), informoval v tom čase predseda vlády Mečiar. Trasa Komárno - Sereď je v súčasnosti splavná, kvôli nedobudovanému vodnému dielu Nagymaros však trpí úsek medzi Komárnom a prvou plavebnou komorou Selice značným kolísaním hladín a nedostatočnou plavebnou hĺbkou. Tento problém by mala vyriešiť plánovaná stavba nového stavidla Kolárovo.

Celková dĺžka VVC od Komárna po Žilinu predstavuje 250 km. V druhej etape by malo vzniknúť prepojenie zo Serede po Púchov v celkovej dĺžke 124 kilometrov, v tretej etape prepojenie z Púchova do Žiliny v celkovej dĺžke 51 kilometrov. Náklady spolu na realizáciu VVC po Žilinu vyčíslil Mečiar na 20 miliárd Sk (663,878 milióna eur). Posledná štvrtá etapa v celkovej dĺžke 98 kilometrov mala podľa projektu spojiť Žilinu s riekou Odra v Českej republike, čo malo zabezpečiť prepojenie Slovenska s Baltickým morom cez Poľskú republiku. Vláda ČR v apríli minulého roka prijala aktualizáciu Politiky územného rozvoja ČR, v rámci ktorej bol zámer prepojenia Odra-Váh vypustený. Alternatívnou možnosťou je prepojenie VVC s riekou Morava a vodným koridorom Dunaj - Odra - Labe na trase Hlohovec - Kúty.

SkryťVypnúť reklamu

Export výrobkov vodnou dopravou

Na VVC boli dokončené vodné diela Kráľová a Selice. Vybudované boli aj plavebné komory na 11 vodných dielach na Váhu medzi Kráľovou a Žilinou, sú však nedokončené a slúžia len na prevádzanie vody. Na dokončenie VVC je potrebné vybudovať vodné dielo Kolárovo, zrekonštruovať plavebnú komoru Kráľová, vodné dielo Sereď - Hlohovec, 11 plavebných komôr a lodné zdvíhadlo Nosice. Na trase by malo byť deväť prístavov, hlavnými dopravnými a prekládkovými prístaviskami mali byť podľa projektu Sereď, Púchov a Žilina. Ďalej bude potrebné upraviť a zrekonštruovať všetky plavebné kanály, zdvihnúť šesť cestných a tri železničné mosty.

Južné napojenie Váhu na Dunaj by malo umožniť priamy export výrobkov podnikom ležiacim v blízkosti Vážskej vodnej cesty vodnou dopravou. Napojením na Dunaj je Slovenská republika z hľadiska vodnej dopravy priamo napojená cez prieplav Rýn-Mohan-Dunaj na medzinárodnú sieť vodných ciest 15 európskych štátov. Južné prepojenie smeruje prepravu aj do Grécka, Turecka a do štátov blízkeho a ďalekého Východu. Napojenie na vodný koridor Dunaj-Odra-Labe prostredníctvom alternatívnej trasy Váh-Morava, otvára možnosti priameho spojenia Slovenska s baltickými prístavmi, ale aj integrovanie do siete vodných ciest Bieloruska, Ukrajiny a Ruska. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu


 

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  2. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  3. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  8. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 039
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 18 583
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 565
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 092
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 854
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 164
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 456
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 1 908

Blogy SME

  1. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  5. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  6. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  7. Petronela Čellárová: Manželstvo
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 064
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 717
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 024
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 425
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 872
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 665
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 947
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 840
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Registrácia je bezplatná.


5 h
Mladí tanečnći majú radosť z pohybu.

Zúčastnili sa celosvetovej súťaže Dancestar 2022 v Chorvátsku.


20 h

Ďalších 19 osôb hľadajú policajti z Komárna.


22 h

Cestu museli na takmer štyri hodiny uzavrieť.


15. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  5. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  6. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  7. Petronela Čellárová: Manželstvo
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 064
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 717
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 024
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 425
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 872
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 665
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 947
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 840
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu