Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Zo štyroch etáp výstavby Vážskej vodnej cesty je dokončená len prvá

Už pred šiestimi rokmi mala byť dobudovaná Vážska vodná cesta. Zo štyroch etáp výstavby je však dokončená len prvá.

Vodné dielo Selice.

KOMÁRNO. Pred šiestimi rokmi mala byť dobudovaná Vážska vodná cesta. Zo štyroch etáp výstavby, ktoré mali spojiť Žilinu s Dunajom v Komárne, je však v súčasnosti dobudovaná len prvá etapa Komárno - Sereď v celkovej dĺžke 75 kilometrov. Projekt je súčasťou viacerých slovenských vládnych dokumentov, ale aj dokumentov Európskej únie, kde patrí do kapitoly transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) pre vnútrozemskú vodnú dopravu.

Zámer Vážskej vodnej cesty (VVC) je súčasťou Koncepcie rozvoja vodnej dopravy, ktorá bola vypracovaná ešte za vlády Vladimíra Mečiara. Ten aj 7. júna 1998 slávnostne "odomykal" prvú etapu Vážskej vodnej cesty. Ako prvá, absolvovala plavbu z prístavu v Šali a preplavenie plavebnou komorou Vodného diela Selice osobná loď Kriváň.

Článok pokračuje pod video reklamou

Plánovaná stavba nového stavidla Kolárovo

Celkové investičné náklady na vybudovanie prvej etapy VVC dosiahli 4,008 miliardy Sk (133,04 milióna eur), z toho samotné Vodné dielo Selice pohltilo čiastku približne 890 miliónov Sk (29,54 milióna eur), informoval v tom čase predseda vlády Mečiar. Trasa Komárno - Sereď je v súčasnosti splavná, kvôli nedobudovanému vodnému dielu Nagymaros však trpí úsek medzi Komárnom a prvou plavebnou komorou Selice značným kolísaním hladín a nedostatočnou plavebnou hĺbkou. Tento problém by mala vyriešiť plánovaná stavba nového stavidla Kolárovo.

Celková dĺžka VVC od Komárna po Žilinu predstavuje 250 km. V druhej etape by malo vzniknúť prepojenie zo Serede po Púchov v celkovej dĺžke 124 kilometrov, v tretej etape prepojenie z Púchova do Žiliny v celkovej dĺžke 51 kilometrov. Náklady spolu na realizáciu VVC po Žilinu vyčíslil Mečiar na 20 miliárd Sk (663,878 milióna eur). Posledná štvrtá etapa v celkovej dĺžke 98 kilometrov mala podľa projektu spojiť Žilinu s riekou Odra v Českej republike, čo malo zabezpečiť prepojenie Slovenska s Baltickým morom cez Poľskú republiku. Vláda ČR v apríli minulého roka prijala aktualizáciu Politiky územného rozvoja ČR, v rámci ktorej bol zámer prepojenia Odra-Váh vypustený. Alternatívnou možnosťou je prepojenie VVC s riekou Morava a vodným koridorom Dunaj - Odra - Labe na trase Hlohovec - Kúty.

Export výrobkov vodnou dopravou

Na VVC boli dokončené vodné diela Kráľová a Selice. Vybudované boli aj plavebné komory na 11 vodných dielach na Váhu medzi Kráľovou a Žilinou, sú však nedokončené a slúžia len na prevádzanie vody. Na dokončenie VVC je potrebné vybudovať vodné dielo Kolárovo, zrekonštruovať plavebnú komoru Kráľová, vodné dielo Sereď - Hlohovec, 11 plavebných komôr a lodné zdvíhadlo Nosice. Na trase by malo byť deväť prístavov, hlavnými dopravnými a prekládkovými prístaviskami mali byť podľa projektu Sereď, Púchov a Žilina. Ďalej bude potrebné upraviť a zrekonštruovať všetky plavebné kanály, zdvihnúť šesť cestných a tri železničné mosty.

Južné napojenie Váhu na Dunaj by malo umožniť priamy export výrobkov podnikom ležiacim v blízkosti Vážskej vodnej cesty vodnou dopravou. Napojením na Dunaj je Slovenská republika z hľadiska vodnej dopravy priamo napojená cez prieplav Rýn-Mohan-Dunaj na medzinárodnú sieť vodných ciest 15 európskych štátov. Južné prepojenie smeruje prepravu aj do GréckaTurecka a do štátov blízkeho a ďalekého Východu. Napojenie na vodný koridor Dunaj-Odra-Labe prostredníctvom alternatívnej trasy Váh-Morava, otvára možnosti priameho spojenia Slovenska s baltickými prístavmi, ale aj integrovanie do siete vodných ciest Bieloruska, Ukrajiny a Ruska. (tasr)


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 507
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 500
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 494
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 652
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 336
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 563
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 028
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 821
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 690
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290

Hlavné správy z MY Nové Zámky

Štadión v Kolárove nesie meno majstra Európy

Členom zlatej partie z Belehradu bol aj Koloman Gőgh.

Rezort vypíše súťaž na trať Bratislava – Komárno

Úsek je mimoriadne vyťažený. Nad zdvojkoľajnením zatiaľ len uvažujú.

Obchod s drevom zažíva turbulentné obdobie

Po rokoch, keď časť drevárskych firiem poukazovala na nedostatok dreva od štátnych lesov pre svoje prevádzky, sa v poslednom čase situácia obrátila.

Úrad práce často supluje rodinu či školu

V Nitrianskom kraji sú tisícky voľných pracovných miest. Najväčší dopyt je po operátoroch a montéroch strojov a zariadení.

Bronzové ťaženie Sofie Fialkovej

Na pretekoch Svetového pohára sa nestratila.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Ako sa za 20 rokov zmenila nezamestnanosť vo vašom okrese (mapy a grafy)

Nezamestnaných je najmenej Slovákov v histórii. V ktorom okrese je najľahšie zohnať prácu a kde najťažšie?

Vybrali SME

Už ste čítali?